Toegang leden
email:
password:  
Remember me?
Paswoord vergeten ?
Login aanvragen
 
Pers- Persbericht- Archieven 2012- E-commerce in België wordt vol
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  E-commerce in België wordt volwassen  
 

 

1 juni 2012

Voor het tweede jaar op rij voerde InSites in opdracht van Comeos een grootschalig onderzoek uit naar e-commerce in België. De online handel wordt volwassen, en maakt integraal deel uit van het handelsaanbod. Naarmate de ervaring en het vertrouwen van online klanten toenemen, vullen online en offline handel elkaar steeds beter aan.

Meer dan duizend Belgen werden ondervraagd naar hun online koopgedrag. In vergelijking met de eerste grootschalige studie van 2011, is het opmerkelijk dat e-commerce in dat jaar tijd veel volwassener is geworden. Waar e-commerce vorig jaar nog vooral voor nieuwe (extra) aankopen zorgde, is het nu verschoven naar vervangingsaankopen.

  • 46 % van de Belgen kocht vorig jaar online
  • Ze spenderen gemiddeld 163 euro per maand – dat is 30 euro of 25% meer dan vorig jaar
  • Op drie jaar tijd steeg het vertrouwen in e-commerce met 70 procent
  • 96 % van de online klanten had een probleemloze koopervaring
  • Een online klant blijft een online klant: 89 % is van plan ook volgend jaar online te kopen

Grote verschuiving van nieuwe naar vervangingsaankopen

Naarmate het vertrouwen en de ervaring van de online klant stijgen, neemt het aantal vervangingsaankopen toe. “In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met vier procent gestegen, tot 35%”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Een belangrijke verschuiving die aantoont dat e-commerce volwassen wordt – al geldt overigens nog niet voor alle producten: wanneer mensen een emotionele band hebben met het product, willen ze het nog altijd keuren, voelen en zien in de winkel voor ze het aankopen. Zo wordt een wasmachine probleemloos online gekocht, terwijl diezelfde klant voor een televisietoestel wel naar de winkel stapt.”

Aankopen worden vaker door klant opgehaald

“We stellen ook vast dat, in vergelijking met vorig jaar, vijf procent minder aankopen thuis of op kantoor worden afgeleverd”, gaat Michel verder. “Klanten halen vaker hun aankopen in een winkel of een ophaalpunt op. Dat is een logisch gevolg van de maturiteit die e-commerce bereikt. In de interieurbranche worden 84 procent van de aankopen thuis afgeleverd – het zijn vaak grote, zware stukken zoals kasten. Maar in de voeding halen 59 procent van de klanten hun aankopen zelf op. Want ze doen hun boodschappen dan wel steeds vaker online, maar zijn daardoor minder bereid te betalen voor thuislevering.”

Online betalen vaak te ingewikkeld

Uit de studie blijkt dat klanten vertrouwen hebben in de online winkels waar ze hun aankopen doen, en dat 75% van hen ook online betaalt. “In nauwelijks twee procent van de gevallen waren er betalingsproblemen”, zegt Dominique Michel. “Van de ondervraagden die nog geen online aankoop deden, geeft 30% de betaling op als grootste drempel, tegenover 36% een jaar geleden. Maar allemaal willen ze een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem, naar analogie met Ideal in Nederland.”

Waarom wat online kopen?

De online klanten kiezen in 42% van de gevallen voor de virtuele winkel omdat het tijd bespaart en gemakkelijk gaat – zowel wat de aankoop als de levering betreft. Eens ze van die voordelen overtuigd zijn, doen ze het ook steeds vaker. “Maar het koopgedrag wordt toch vooral bepaald door de aard van het product”, zegt Michel. “Naast de emotionele band, heb je ook verschillen in frequentie en waarde van de aankoop. Een reis online boeken doe je normaal maar één keer per jaar, maar je geeft er dan wel flink wat geld aan uit. Wie zijn boodschappen online doet, herhaalt dat gemiddeld acht keer per jaar – voor kleinere bedragen.”

Hotels, mode en evenementen populairste items

Niet alle sectoren gelijk

 “We onderscheiden vier soorten online sectoren”, zegt Michel. “Sommige sectoren zitten nog in de opstartfase: weinig klanten, weinig koopintentie. Andere zijn al heel matuur en stabiliseren. De eersten (Interior) zullen dus mensen moeten overtuigen om online te kopen, terwijl de laatste soort (Fashion) hun nieuwe klanten bij die groep moet halen die vandaag nog niet online actief is.”


Contact : Hans Cardyn

 
 

 
 

 
 

Update : 1/6/2012

 

StatutenDisclaimerSitemap • Edmond Van Nieuwenhuyselaan 8 • 1160 Brussel • T 02 788 05 00 • info@comeos.be