Toegang leden
email:
password:  
Remember me?
Paswoord vergeten ?
Login aanvragen
 
Pers- Persbericht- Archieven 2010- Comeos vraagt faire transactie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Comeos vraagt faire transactiekost voor elektronische maaltijdcheque  
 

 

1 december 2010

Nu de elektronische maaltijdcheque een feit wordt en nieuwe uitgevers van e-maaltijdcheques op de markt komen, vraagt Comeos dat er een faire transactiekost wordt aangerekend. Om het systeem kans op slagen te geven, is een brede aanvaarding nodig – en dat kan alleen indien de transactiekost niet hoger ligt dan een betaling met een debetkaart.

Comeos (het vroegere Fedis), de federatie voor handel en diensten, is verheugd dat het wettelijke kader waarbinnen de elektronische maaltijdcheque kan worden aangeboden, eindelijk is gepubliceerd. “Maar we blijven wel voorstander van een netto-vergoeding voor alle werknemers, zonder de administratieve en financiële last van een systeem met cheques – papier of elektronisch”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Ook het feit dat de papieren versie nog blijft bestaan, zorgt voor een extra last voor de handelaars.”

Werkgevers hebben een brede aanvaarding nodig

De maaltijdcheque heeft als doel de koopkracht van de werknemer te verhogen, zonder extra loonlast voor de werkgevers. De papierversie van de cheque zorgt al langer voor wrevel bij handelaars – zowel als werkgever, en als ontvanger van de cheque, liggen de administratieve lasten en de kosten te hoog.  Als grootste werkgever in de privé-sector in België, is de handel verheugd met de komst van de elektronische maaltijdcheque, omdat die langs werkgeverskant de kosten drukt.

“Als werkgever is het voor onze leden van cruciaal belang dat de elektronische maaltijdcheque in alle voedingshandelszaken wordt aanvaard”, zegt Dominique Michel. “Anders is het systeem waardeloos: je geeft je werknemers geen kaart, wanneer ze er nergens mee kunnen betalen.”

Aanvaarding door handelaar hangt af van eerlijke transactiekost

Daar dreigt het schoentje te knellen. De handelaar zal de e-maaltijdcheque enkel en alleen aanvaarden, indien er door de uitgevers van de cheques eerlijke kosten worden aangerekend. Indien de transactiekost per betaling te hoog ligt, zullen handelaars het niet aanvaarden.

“Voor ons is een transactie van een elektronische maaltijdcheque dezelfde als een betaling met een debetkaart”, zegt Dominique Michel. “We zien dan ook niet in waarom zo’n transactie duurder zou moeten zijn dan een normale betaling met Bancontact/Mister Cash. En we rekenen erop dat de uitgevers van de maaltijdcheques die redenering volgen, zodat het systeem snel kan worden doorgevoerd.”

Uitgevers hebben de sleutel in handen

Het is duidelijk dat de uitgevers van de (elektronische) maaltijdcheque de sleutel tot het succes van de e-cheque in handen hebben. Om het systeem voor werknemers interessant te maken, moet er een zo breed mogelijke aanvaarding zijn in de handel. En die krijg je uitsluitend wanneer de uitgevers faire kosten aanrekenen per transactie. Een kost die niet hoger ligt dan wat de handelaar nu betaalt voor aankopen met de debetkaart.

Hoe werkt het?

De werknemer ontvangt van zijn werkgever een nieuwe kaart. Maandelijks wordt op een aparte rekening een bedrag gestort: het aantal gewerkte dagen maal de waarde van de cheque (hoogstens 7 euro). In de handel kunnen voedingsmiddelen worden betaald met die kaart – de oudste cheques worden eerst gebruikt, en de cheques zijn deelbaar. Met andere woorden: bij een aankoop van 17 euro worden bijvoorbeeld twee cheques van 7 euro gebruikt; van de volgende cheque wordt drie euro afgehouden.  Bij een volgende aankoop, wordt de resterende vier euro van die cheque gebruikt als betaalmiddel.

Niets dan voordelen, zo lijkt het. Je kunt geen papieren maaltijdcheques meer verliezen of vergeten, zodat ze vervallen en waardeloos worden. De administratieve last (zowel de bedeling door de werkgever als de afhandeling door de handelaar) neemt gevoelig af, en het vergoeden van de cheques kan ook sneller gebeuren dan vandaag.

Aan de rekening zijn voor de werknemer geen kosten verbonden – en ze kan ook niet gebruikt worden voor andere bancaire verrichtingen. “Je kunt het vergelijken met de tankkaart die je van je werkgever krijgt”, zegt Dominique Michel. “Met zo’n kaart kun je maar in een beperkt aantal tankstations terecht, je kunt er alleen de brandstof mee aankopen die voor je auto geschikt is, en je kunt er geen andere aankopen mee uitvoeren.”

Contact : Peter Vandenberghe

 
 

 
 

 
 

Update : 1/12/2010

 

StatutenDisclaimerSitemap • Edmond Van Nieuwenhuyselaan 8 • 1160 Brussel • T 02 788 05 00 • info@comeos.be